اهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 Untitled-1-copy
س1 : كلمني عن نفسك
الفخ : خلي بالك .. 80% من ال HR اللي هيعمل معاك المقابلة بيبدأوا بالسؤال (البريء) ده . كثير من المتقدمين (غير مستعدين للسؤال ده ) بيحرقوا نفسهم . بيحكوا قصة حياتهم داخلين (بدون هدف محدد) في تفاصيل قديمة من حياتهم الشخصية و العملية .
أفضل إجابة : إبتدي بالحاضر وقول انت ليه أحسن واحد للوظيفة دي . افتكر إن المفتاح لمقابلة شخصية ناجحة إنك تبين لصاحب الشغل ان المواصفات اللي بيدور عليها هيلاقيها فيك ( بيع للزبون الحاجة اللي عاوز يشتريها ) دي أهم استراتيجية في البحث عن وظيفة .
علشان كده وقبل ما تجاوب أي سؤال مهم انك تعرف ايه اهم إحتياجات , مشاكل , رغبات ,اهداف صاحب الشغل , وعلشان تحقق ده هتنفذ الخطوتين دول
1- إعمل واجبك DO YOUR HOMEWORK ..دور كويس و إسأل قبل الانترفيو علشان تعرف الاحتياجات أو المشاكلات الحقيقية اللي بتواجه صاحب العمل اللي قدامك (مش الاحتياجات و الأهداف العامة بتاعت الشركة )
2-في أقرب وقت ممكن في الانترفيو اسأل عن توصيف كامل للوظيفة اللي انت متقدم لها . ممكن تقول : انا عندي إنجازات عاوز حضرتك تعرفها وفي نفس الوقت عاوز استغل الوقت المتاح مع حضرتك واقولك الانجازات اللي بتوفي احتياجات سعادتك في الشغل فممكن حضرتك تقولي ايه اهم الحاجات اللي بيحتاجها المنصب ده ؟ ..كل اللي أعرفه من ( التلفزيون ,الراديو, اللي قريته في الاعلان ..الخ)
.بعد كده (دايما) كمل واسأله سؤال تاني وممكن كمان تالت علشان تطلع منه كل احتياجاته . المدهش في الحوار ده : ان غالبا السؤال التاني او التالت هو اللي بيكشف اهم احتياجات صاحب الشغل اللي قدامك اهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f600????
ببساطة ممكن تسأل : بالإضافة للي حضرتك قلته ..في حاجة تاني؟ أو حضرتك شايف اي حاجة تانية لازمة للنجاح في المنصب ده ؟
موضوع انك أنت تسأل المحاور مش هيبقى سهل في البداية . لأنه ببساطة الأسهل أنك تجاوب الأسئلة عن أنك تسألها . بس معرفة أعظم إحتياجات صاحب الشغل هيخلي إجاباتك منظمة وعليها القيمة اهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f60e????.
اتدرب كتير إنك تسأل الأسئلة اللي فاتت قبل ما تدي إجابات, وانت هتسبق المتقدمين التانيين بسنين ضوئية اهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f600????
بعد ما تعرف اهم احتياجات صاحب العمل , وضحله انك عملت إنجازات في مضمونها بتلبي إحتياجاته بالظبط وزيادة كمان ... إشرح ده بأمثلة محددة من مسؤولياتك وبالأخص من إنجازاتك وبطريقة تبين إنك الموظف المثالي للوظيفة المعروضة .

س2:ايه أعظم نقاط قوتك
الفخ: السؤال شكله سهل بس خلي بالك مش هيبقى كويس إنك تظهر كبني آدم مغرور ..ولا ده الوقت المناسب اللي تبقى فيه متواضع .
أحسن أجابة : قلنا إن إستراتيجيتنا الرئيسية هي معرفة أهم إحتياجات صاحب الشغل وعرفنا إزاي نعمل ده في إجابة السؤال الأول .
خلي بالك: قبل كل انترفيو لازم تكون محضر في دماغك قايمة بأهم نقاط قوتك . لازم برضه يكون عندك مثال محدد أو 2 عن كل نقطة قوة وياسلام بقى لو المثال ده من أقرب إنجاز كبير حققته في وظيفتك اللي فاتت .
لازم تكون مجهز وحافظ القايمة الخاصة بنقاط قوتك والأمثلة اللي عليها كويس جدا جدا لدرجة انك تسمعها (حرفيا) وانت نايم.
كخطوط عريضة .. أهم 10 صفات مرغوبة في الموظف هي :
1-سجل إنجازات مثبت, ويمكن التحقق منه خصوصا لو إنجازاتك بتلبي احتياجات صاحب الشغل في الوظيفة اللي انت متقدم لها .
2-الذكاء..القدر

س3:إيه أعظم نقاط ضعفك ؟
الفخ: خلي بالك السؤال ده سؤال استبعاد مصمم علشان يقلل اعداد المرشحين للوظيفة . اي اعتراف بنقاط ضعف هيديك امتياز في اختبار النزاهة بس هتسقط في الانترفيو اهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f616???? .
إجابة عفى عليها الزمن: إظهار نقاط القوة كنقاط ضعف..مثلا " اأنا بضغط على الناس اللي تحتي قوي علشان الشغل" , "بشتغل كأني مضغوط جدا ولازم اخلص الشغل بسرعة "
مشكلة الاستراتيجية دي أنها معروفة جدا (طبعا هي أحسن من أنك تعترف أن فيك حاجة غلط ) ,بس أي interviewer متمرس بيكون عارف الاستراتيجية دي .
أحسن إجابة:(وده سبب مهم برضه علشان تعرف أهم إحتياجات صاحب العمل) طمن ال interviewer إنك مش لاقي حاجة تمنعك أنك تأدي وظيفتك اللي جاية بأحسن طريقة ممكنة..وبسرعة راجع نقاط قوتك .
إستراتيجية بديلة:(وده لو أنت مش عارف كويس عن الوظيفة) بدل ما تعترف بنقطة ضعف ممكن توصف أنت إيه أكتر حاجة بتحبها وأيه اكتر حاجة مبتحبهاش قد كده , طبعا مش محتاج اقولك أن اكتر حاجة بتحبها لازم تلبي أهم إحتياج عند صاحب الشغل ,وأقل حاجة بتحبها مش مهمة بالنسبة له .
هنفترض أنك متقدم لوظيفة كمدرس :
مثلا هتقول "اجمل وقت بقضيه هو الوقت اللي بقضيه قدام السبورة بشرح المنهج ...مقارنة بالوقت اللي بقضيه في عمل الورقيات والاداريات . أنا عارف أهمية الورقيات والاداريات والحمد لله كل ورقياتي وإدارياتي جاهزة وخلصانة , بس فعلا اللي احب أأديه هو التدريس"
صيدلي:
"والله يا فندم أحسن وقت بقضيه في الشغل هو الوقت اللي بدي فيه أدوية وصفية واستشارات عن المرض والدوا وإني أوجه المريض لأحسن حاجة ممكن يستخدمها في حالته دي . ممكن تقول ان اللي مبحبوش قد كده بس اتعودت عليه وبعرف اتعامل معاه هو بعض الروشتات اللي بتيجي بخط سيء جدا ..وبضطر ساعتها أعطل وقتي ووقت العيان في الاستفسار الكامل عن عن محتويات الروشتة ..بس ده مش معناه إني مبأديش وظيفتي على اكمل وجه .

س4: كلمني عن حاجة انت عملتها (أو فشلت تعملها) واللي بسببها دلوقتي انت شاعر بالذنب (او الإحراج) .؟
.
همممماهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f914????اهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f914???? ....لا tricky السؤال ده...ومحرج.
.
الفخ:بعض الأسئلة متخصش ال interviewer ..وده واحد منهم. طبعا التصرف الطبيعي لو ده حصلك بره المقابلة انك ترد "وأنت مالك" بس هنا متقدرش تعمل كده. الinterviewer بيعمل كده على أمل أنك تقول حاجة ..بس لو محصلش أهو بيشوف انت بتتصرف في المواقف اللي من النوعية دي ازاي .
بعض المتقدمين الغير مستعدين أو ل ما يسمع السؤال ده بيزيح عن صدره هموم هو كان حاسس بالذنب من ناحيتها سواء من الناحية الشخصية او المهنية ..مثلا حاجات متعلقة بعلاقته ناحية أبوه وأمه أو علاقته بمراته أو ابنه ...الخ... اللأمر اللي بيكون فعلا كارثي.
أحسن إجابة: كعادة نقاط الضعف والاخطاء..اوعى تعترف إنك غلطت.. بس اكيد برضه كلنا بشر وبنغلط.
.احسن استراتيجية: قول انك مش عندك اي حاجة تندم عليها.. وبعد كده اتكلم عن مبدأ او عادة فيك بتدل على ممارستك لعلاقات اجتماعية صحية
مثال: أقف شوية (كأنك عمرك ما فكرت في حاجة زي كده) .. وبعد كده قول: بصراحة مش فاكر حاجة ممكن تكون فعلا محرجة كده. أقف تاني شوية وقول: بصراحة كمبدأ في حياتي لقيت أن احسن طريقة علشان الواحد ميندمش على حاجات هو عملها..أنه ميعملش الحاجات دي من الأساس -ممكن تقف لحد هنا- بس لو حبيت تضيف:..وعلشان كده في نهاية كل يوم براجع مع نفسي احداث اليوم كله ..بفتكر الأحداث والأشخاص اللي اتعاملت معاهم وأحط نفسي مكانهم..ايام كتير مبكونش محتاج اعمل حاجة ..بس في أيام تانية بحتاج اتصل بزميلي اوضح نقطة معينة ...اتصل بحد مريض غايب من الشغل.. وغيره.
ده غير اني بحب كل بني ادم معايا يحس انه في فريق من النخبة ..انا عارف انك لو حسست كل عضو في الفريق انك مستني احسن حاجة منه ..لو اشتغلت انت كويس على نفسك وبقيت قدوة..لو خليت الناس تعرف انك فعلا بتهتم بيهم وبتقدرهم ..هينتهي بيك المطاف مع مجموعة متحمسة جدا بتنبسط في الشغل. سعيهم متجه لتحقيق الإمتياز اكتر من قلقهم من ارتكاب اخطاء او هفوات صغيرة.

س5: ليه سبت (أو هتسيب) شغلك القديم ؟
الفخ: اوعى تتكلم بسوء عن المجال أو الشركة أو رئيسك القديم أو مجموعة شغلك القديمة.
اوعى تكسر القاعدة دي: أياك تكون سلبي ...(القربة اللي هتخرمها هتصر على دماغك انت لوحدكاهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f630????اهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f630????) .
اوعى تستخدم الفاظ زي :"شخصياتنا اصطدمت" او "معرفتش اتصاحب عليهم"..او أي لفظ او عبارة ممكن تحط خط تحت قدرتك في التعامل او الشغل , نزاهتك وأخلاقك , او مزاجك (عصبي,كسول..الخ).
أحسن إجابة:
*لو لسه شغال لحد الوقت اللي بتعمل فيه المقابلة:
لوأنت مش متأكد 100% أنك هتسيب شغلك القديم متخافش تقول كده , وبما انك لسه معاك وظيفة فأنت موقفك هنا أقوى من واحد متقدم ومعندوش وظيفة..وفي نفس الوقت ارفع عن نفسك الحرج ..اتكلم بصراحة عن اللي انت عاوزه. زي مانبهنا قبل كده اجابتك هتكون احسن لو أنت عارف احتياجات صاحب الشغل ولو بينت ان طلباتك بتتماشى مع احتياجاته.
*لو مش عندك وظيفة دلوقتي:
1- لو انطردت من وظيفتك اوعى تكدب وتقول حاجة غير كده لأن الكدب حاجة غير اخلاقية بالمرة ده غير انك هتتكشف بسهولة.
2- حاول تبين ان شخصك مش هو السبب في طردك ..لو كان طردك نتيجة ان حد اخد مكانك او نتيجة اندماج او استقطاع جزء كبير من القسم كل ما كان ده احسن ليك.
3- مكانتك هتتحسن جدا لو عملت كده, وهتبين -وده أهم حاجة- انك تعافيت نفسيا من موضوع الطرد ده خلاص. صورتك هتتحسن جدا كشخص مهني محترف بيعرف يقف بعد ما يقع (ينطرد) واللي طبعا احسن بكتير من "ضحايا الطرد" اللي لو اتزق زقة بسيطة هيفتح قميصه ويوريك الجراح اللي اتعرض ليها نتيجة الطرد.
لكل الوظايف اللي اشتغلتها قبل كده وهتتسأل عليها ..تأكد انك تحضر سبب مختصر ليه سبت الشغل .
أحسن إجابة : *فرصة احسن في مكان اكبر
*فلوس اكتر
*مسؤولية اكبر
* زيادة الخبرة في مكان افضل
...الخ

س6: التعامل الصامت
الفخ: خلي بالك...لو انت مش مستعد للسؤال ده غالبا مش هتعرف تتعامل معاه صح ..وهتعك الانترفيواهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f611????. الحمد لله ان مش كل المقابلات بتسأل السؤال ده . عادة السؤال ده بيتسأل لو المحاور مصمم يعرف ازاي انت بتتعامل تحت الضغط..وآدي ازاي الموضوع ده بيتم :
في أمان الله قاعد بتجاوب سؤال سألوهلك الinterviewer ...وهوب...بدل ما يسألك سؤال تاني... بيبصلك او بيبرقلك في صمت مطبق.
ساعتها هتلاقي نفسك بتستنى..وشوية شوية هتحس انك عملت حاجة غلط اهم 8 اسئلة فى انترفيو الصيدليات 2018 1f630????.. وطبعا هو بيبصلك كأنه مش مصدق إنك لسه قايل اللي قلته دلوقتي أو كأنك انتهكت إتيكيت الانترفيو إنتهاك صارخ.
التعامل الصامت بعد إجابتك سؤال (غالبا بعد سؤال صعب زي كلمني عن اعظم نقاط ضعفك) بيبقى مخيف .. وبيزقك زق كده أنك تقطع الصمت ده. ده تأثيره حتى على الناس المتمرسة في الانترفيو.
معظم المتقدمين الغير مستعدين بيحاول الواحد منهم بسرعة انه يملا فراغ الصمت ده ...وبيتعاملعلى ان الصمت الطويل اللي عمله الinterviewer ده دعوة منه علشان يصلح الغلطة اللي قالها في اجابة السؤال اللي لسه مجاوب عليه, وهو ده اللي بيعمله, بيتكلم كتير وكتير ويقول معلومات اكتر واكتر احيانا بتكون غير مفيدة وغالبا بتضر المتقدم نفسه لأنه بيتعامل زي اللي ماشي في الضلمة واتضرب على غفلة فعاوز يرد ..لكن لأنه مش عارف اتضرب منين فبيضرب في كل الاتجاهات حواليه.
أحسن إجابة:
التعامل الصامت بيفقد كل هيبته واحترامه وتأثيره لما ترفض انه يخوفك. لو محاورك اصر على التعامل الصامت ساعتها انت كمان اسكت شوية بعد ما تخلص اجابتك واسأل بكل أدب وإحترام مفيهوش ادنى قدر من السخرية :"في أي حاجة ممكن أضيفها بخصوص النقطة (السؤال) اللي فاتت؟. هو ده كل اللي تعمله.
مهما حصل ..إوعى تخلي التعامل الصامت يخوفك ويخليك تخرج عن طورك وتتكلم ..لأن ببساطة ممكن كلامك ده هو اللي يطردك من الوظيفة اللي انت متقدملها.

س7:إيه اللي يخليني أشغلك عندي؟
صدق أو لاتصدق ..السؤال ده سؤال قاتل ..لأن كتير من المتقدمين بيكونوا غير مستعدين ليه ...لو تهتهت او ارتجلت في الاجابة ..مبروك ..انت بوظت الانترفيو.
أحسن إجابة:
دلوقتي بالذات بتدرك اهمية معرفة اهم مشاكل واحتياجات صاحب الشغل قبل ما تجاوب السؤال ده. معرفتك باحتاجاته هيديك ميزة عن كل المتقدمين التانيين لأنك هتديله أسباب قوية أنه يشغلك..أسباب مرتبطة بإحتياجاته و مشاكله.
سواء اتسألت السؤال ده بوضوح او لأ..ده أهم سؤال في المقابلة كلها لأن محاورك لازم يجاوب السؤال ده في دماغه, ولازم كفتك ترجح قبل ما يشغلك. علشان كده لازم تساعده ..اعرف كل متطلبات المنصب اللي انت عاوزه وافهمها كويس وقوله "أنت محتاج .... في المتقدم للوظيفة دي " واشرحله ليه انت متوافق مع الوظيفة دي .
مثلا نفرض انك متقدم لوظيفة مدير مبيعات في دار نشر للكتب..
"زي مافهمت من الإعلان ..حضرتك محتاج حد يمسك ويدير قسم الدعاية والتسويق المختص بنشر الكتب (دور النشر بيكون فيها اقسام كتير زي التسويق والتدقيق اللغوي والطباعة والتعاقدات الخارجية والتوريد وغيره ..عشان محدش يقول دار نشر يبقى هيشتغل ايه غير التسويق).وزي ما حضرتك قلت أنت محتاج حد ذو خلفية قوية عن مبيعات الكتب ..الحاجة اللي قضيت فيها معظم مدة شغلي ..18سنة ..وفي اعتقادي عندي خلفية بالاشخاص والطرق والمبادئ الصحيحة اللي تمكني كشخص اني انجح في المكان ده."
حضرتك محتاج برضه حد يزود قنوات توزيع الكتب, في المكان السابق لشغلي زودت افكاري الدعائية عدد المكتبات اللي بتبيع كتب الدار الى 3 اضعاف وأنا عندي الثقة إني ممكن احقق ده هنا برضه.
حضرتك محتاج برضه حد يزود المبيعات عن طريق الايميل, حدعارف ازاي يتعامل مع التكنولوجيا وإعلام البريد الالكتروني, ودي منطقة من الشغل عندي خبرة كبيرة فيها. أنا زودت مبيعات كتب الدار السابقة ليا عن طريق الإيميل من 100,000 الى 500,000 وبقينا تاني اكبر دار نشر في مصر بتبيع الكتب (الطبية,الهندسية..الخ) عن طريق الايميل.
كقاعدة عامة: أي متقدم للوظيفة هتلاقيه بيبيع الازواج (احتياج او مشاكل صاحب العمل مع قدراته وخبراته اللي بتحل المشاكل وبتشبع الاحتياجات دي) هيكون عنده فرصة اكبر انه يعدي المتقدمين التانيين ويفوز بالوظيفة.

س8: مش شايف ان مؤهلاتك اعلى من الوظيفة دي؟
الفخ: صاحب الشغل قلقان أنك بعد فترة أنك مش واخد وضعك وهتسيب الشغل
أحسن إجابة:
كأي اعتراض هيجيلك في المقابلة..اوعى تحس ان المقابلة خلاص هتبوظ ..بالعكس دي فرصة أنك تخلي محاورك يبص للميزات بدل العيوب.
"أنا مدرك ان سوق الوظايف زي اي سوق بيخضع لقانون العرض والطلب ولذلك مفهموم ان مؤهلاتي اعلى من الوظيفة دي أو أني احسن من أني اشتغل الوظيفة دي مفهوم نسبي بيعتمد على وفرة الوظايف, وفي الوقت الحالي السوق مشبع والفرص قليلة وأنا معنديش مشكلة اني اشتغل في الوظيفة دي."...بعد كده تتابع: "أعتقد برضه ان الوضع ده مكسب لينا احنا الاتنين..بسبب خبرتي الكبيرة في ".." فأنا ممكن أبدأ أشارك وأطور في الشغل بشكل اسرع من لو حضرتك عينت واحد لسه خريج جديد في المكان ده عير انك هتستفيد بكم الشهادات والكورسات والتدريب اللي انا اخدته والخبرة اللي اكتستها في سنين من غير ما تدفع فلوس تقريبا"
"غير اني ممكن اساعدك في حاجة مبتدرسهاش كليات البزنس( ازاي توظف,تدرب, تحمس الموظفين..الخ) لما حضرتك تيجي لمنطقة الناس وازاي تتعامل معاهم وتحفز احسن حاجة فيهم ...مفيش بديل للخبرة اللي بتاخدها في سنين من التعامل المباشر مع الناس في البزنس بتاعنا."
"من ناحيتي اكيد في مميزات برضه. في الوقت الحالي انا مش متوظف والشغل مهم جدا بالنسبة ليا .الوظيفة المعروضة هنا مناسبة جدا غير اني بأديها على الوجه الأمثل وهكون سعيد لو أديت الوظيفة دي ..ده اللي يهمني بصراحة اكتر من الفلوس او الtitle."
ممكن تضيف "أهم حاجة في الوقت ده أني عاوز استقر. أنا اتنقلت في الوظايف بما فيه الكفاية وبدور على مكان دايم اكمل فيه. أنا عارف برضه إني لو أديت وظيفتي على الوجه الأمثل لازم هتظهر فرص جديدة وبالتالي هساعد الشركة وأكيد هساعد نفسي طبعا. وأنا حقيقي بدور على مكان أستقر فيه وألتزم معاه فترة طويلة ."

ملحوظة:
الغرض من السؤال هو خوف صاحب العمل من أنك تسيب الشغل لو جتلك فرصة أفضل ...أي حاجة بتقولها علشان تبينله أنك عاوز تلتزم معاه إلتزام طويل الأمد هيريحه ويطمنه.
ة على التعامل(مدردح)
3-الأمانة ..الشرف ..إنسان محترم .
4-عنده تقافة الشركات..شخص تستريح معاه..شخص بيعرف يشتغل في فريق .
5-إنسان محبوب..إيجابي وبيبص للأمور بإيجابية..عنده حس دعابة.
6-مهارات تواصل كويسة.
7-الإلتزام...مم
كن يتعب معاك حبتين علشان يوصل الشغل للإمتياز.
8-محدد..عنده أهداف واضحة.
9-الحماس...مليا
ن دافعية.
10-واثق..سليم النفس..قائد.

شاركنا .. و قولنا  ايه اغرب سؤال اتسألته و انت فى الانترفيو ..

fff

تابعنا جديد موقعنا

تميز بلا حدود